torsdag, august 07, 2008

What not to wear

Inspirert av den vakre antrekket jeg så på en dame i dag *kremt* vil jeg gjerne skrive litt av hva man aldri, under ingen omstendigheter skulle finne på å gå rundt med. Let the horror begin.

    Om noen av lesere er skyldig i å ha begått disse faux pas så er det ingen vits å bli sure på meg. Jeg har et par øyne og det norske lov gir meg rett til et eget mening. Da er det enten å drite i hva jeg mener, og fortsette å gå med de klærne, eller så er det å finne noe fint å ha på. Valget er deres. *smil*

  • Crocs. Nei. Bare. Nei. Føler meg veldig uoriginal for å hate de, men det sier vel litt om hvor stygge de er. Crocs kan brukes rundt bassenget og for å grave i hagen. That's it. Har hørt mye om at helsepersonell bruker de (Uhh. Og jeg skal bli lege.) men er de ikke litt farlige med tanke på at nåler og lignende kan dette gjennom hullene? De eneste som kan gå med crocs og se søte ut er små barn, men de burde heller ikke bruke de siden crocs sklir veldig lett, og gir ikke nok støtte til foten, noe som fører til skader.
  • Tynne knelange nylonleggings. Gjerne de hvite eller neonfargede. Jeg synes bare de er så utrolig tacky. Om det er varmt nok til å gå med en tynn nylongreie på låret så er det varmt nok til å gå med bare ben. Leggings skal være i tykt stoff, ankellange, og helst i sort eller mørkt grått. Noen mønstrede eller fargede leggings kan jo også være kult, men da skal de gå med resten av anntrekket.
  • Joggebukser. I noen land som er litt mer utviklede enn lille Norge er det inapropriate å gå med joggebukser på skolen og jobb, og det med god grunn. Kall meg gjerne gammeldags, men det er en plagg for å drive med idrett eller slappe av hjemme. Og ironisk nok er folk som går mye rundt i joggebukser også de samme som ser ut til å ikke ha trent en eneste time i hele livet? Slappe klær gjør dere feite, folkens.
  • Litt som det over, men tacky Juicy Couture kosedress og alle de billige kopier. Greit hjemme, men ellers hater jeg de.
  • Alt for mye matching er ikke kult. Et antrekk som består av kun en eller to farger er utrolig kjedelig og tacky. Sort er et unntak, men ellers så er det bedre med strategisk mismatch enn altfor mye matching.
  • And now to the other extreme. Folk (gjerne fjortiser som prøver å være annerledes) som kaster sammen tilfeldige plagg fra garderoben sin, og så går rundt og kaller seg kule og unike. Kjære deg, om du prøver så hardt å være annerledes enn alle andre så ender du opp med å se ut som annenhver trettenårig emo bodymap outcast. Sånn er det. Kule folk prøver ikke å være kule.
  • Klær som er altfor trange eller altfor store. Kjøp en annen størrelse, for guds skyld. Det å stappe seg opp i en str. 34 gjør ingen slankere, tvert imot, folk ser feitere ut. Og oss som faktisk trenger en 34 ender opp uten klær.
  • WOW genser og Friis&Co veske. Jeg liker noen Friis&Co vesker, så lenge man ikke ser at det er Friis med en gang.
  • Å gå rundt og vise frem masse store logoer av ekte eller falske designerplagg man eier er utrolig tacky og vulgært. Tees med store "Calvin Klein" eller "Hugo Boss" logoer på ser fake ut uansett om de er det eller ikke. Har man virkelig råd til dyre klær trenger man ikke å vise de frem til ennhver på banen. Get some class.

Det er da sikkert mye mer, men lille meg kommer ikke på det nå. Kommer med en mer sofistikert "Fashion faux pas" innlegg en annen gang.

9 kommentarer:

Caroline sa...

Jeg ville også at den skulle være lang så jeg kjøpte den i medium, og den skulle nok vært litt smalere og ja :)

og listen er jeg helt enig i! joggebukse er chill, men ikke på jobb eller skole. Funker på skriftlig tentamener tho.

Camilla Didriksen sa...

Jeg er helt enig med deg :) Jeg må innrømme jeg har ett par friis&co vesker, men de ser ikke ut som om de kommer derfra i alle fall :D

Tonia sa...

Yup, har en selv, men den er i imitert skinn og uten det schvære blinget =P

Emelie sa...

Så fin blogg!:D
Likte headeren din kjempe godt:D

Anonym sa...

Hihi enig, bortsett fra at min Juicy Couture kosedress er ELSK!

Siljesfashion sa...

Crocs er horribelt. Enough said:-

Tonia sa...

Emelie: Takk! Den gamle headeren var litt for rosa og upersonlig, så jeg måtte lage en ny en =)

Nette: Juicy kosedress er greit når man bruker det til det det skal brukes til: Slappe av osv. Når man derimot går ut på byen i den så blir det tacky

Silje: Oh ye..

Kjersti sa...

Fullstendig enig. Det finnes ingen unnskyldning for å gå med crocs! Bortsett fra om du gjør hagearbeid, eller bruker dem som alternativ til sandaler og jobber som helsepersonell (jeg ville personlig latt være, siden jeg har begynt å hate crocs siden så mange går med dem til daglig)
Og det med feite folk og joggebukser er så sant, så sant.
Og er det derfor jeg aldri finner klær i min størrelse? De er allerede kjøpt av folk som håper å presse seg inn i dem, så butikken er utsolgt før jeg kommer innom... Ting gir endelig mening.

Tonia sa...

Ikke sant? Og når man tenker på størrelsene på klærne er store uansett (det er unormalt at en middelsstor jente som meg må bruke str.34/XS. Hva med de som virkelig ER tynne?) så er det utrolig irriterende at selv de blir kjøpt opp av folk som trenger en større størrelse.