søndag, august 17, 2008

Hvem tør å leke med farger?

Noe jeg har merket er veldig utbredt i Norge er motviljen til folk å skille seg ut. Man vil helst være som ennhver annen person på gaten. Denne fenomenet gjelder også når det kommer til mote og stil, spesielt i miljøer der man helst ikke skal prøve å være bedre enn alle andre. Det som er best akseptert hos Oslos skoleelever er enten en jente kledd topp til tå in en Gina Tricot antrekk fra sommeren 07 (tunika, leggings og ballerinaflats, på det mest vågale knytter man en skjerf rundt halsen eller tar på en skinnjakke over det hele) eller den overbrukte skaterstilen. Skinnyjeans, oversized hettegenser, joggesko. Noen som ikke er begeistret over de stilene blir sett på som overfladisk, snobbete og altfor opptatt av utseende.

Men det er ikke bare i bruken av klær at man merker en manglende kreativitet i Norge. Det gjelder egentlig først og fremst sminke og negler. Sminken skal helst være uinteressant, og bestå av masse solpudder, mascara og skimrende lipgloss. Ikke misforstå meg, jeg bruker selv heller naturlig sminke til hverdags, men når den mest vågale festsminken ser ut til å være smoky eyes, og når folk nekter å gjøre selv små forandringer i hverdagssminken sin så må de fleste være enige med meg om at det blir ganske kjedeligt.
Samme gjelder, som sagt, negler. De skal helst være umalte, naturilige eller, på det mest "sære" røde eller sorte. Den sofistikerte looken er fransk manikyre. Jeg er da ingen tilhenger av sære nail arts, som jeg personlig synes er utrolig tacky, men bare det å bruke en sterk farge på neglene en gang i blandt kan være en interessant forandring.

Nå prøver jeg ikke å kritisere Norge altfor mye, siden jeg tror at middelmådigheten og motviljen mot å skille deg ut er utbredt i de fleste land, men noe jeg har lagt merke til er at i Norge så er det kult å ikke skille seg ut, spesielt når det gjelder utseende. Til og med alle "alties" ser akkurat like ut (sort hår med fem centimeter langt lys ettervekst, converse, Body Map) og det sier vel noe.

Så.. Hvem tør å skille seg ut på en positiv måte?

Ingen kommentarer: