lørdag, august 09, 2008

Høsttrendene som sett i Elle og Vogue

.. og min intepretasjon av de. Let the fun begin.

Kan anbefale høstens Elle Collections til ennhver fashionista. Bedre inspirasjon og oversikt over høstens trender både når det gjelder klær, accessories og sminke skal du lete lenge etter. Og dette her er hot:

Blonder

Designere leker med "goth" looken i sine høstkolleksjoner, som resulterte i massevis av sorte blonder. Prada hadde stilt opp med luxuriøse sveitsiske blonder på alt fra kjoler til vesker, mens Givenchy, Erin Fethersson og Paul&Joe hadde lekre bluser i viktorianske blonder.

Jeg synes altså at blonder i form av topper og bluser er en must i ennhver fashionista's høstgarderobe, helst matchet med maskuline plagg som chinos, en oversized vest eller dressjakke. Kjoler i blonder er også lekre for den mørke looken som er så populær na.

En annen område man kan blande litt blonder i er accessories. Ikke nødvendigvis en full on blondeveske som hos Prada, men smykker, håraccessories og strømper ser lekre ut med blondedetaljer. Ta gjerne inspirasjon fra den japanske "Gothic Lolita" looken.

Bilde: Givenchy

Ruter

Ruter har strengt talt vært mer eller mindre inn de siste fire årene, men i år så man de på nesten alle catwalkene. De vanligvis überglamourøse D&G og Just Cavalli gikk i høst for en roligere, litt mer sofistikert stil, og rutene var mange, både den klassiske skotske ruten, og buffalo plaid, som jeg personlig er spesielt glad i.

De klassiske, preppy Ralph Lauren og Tommy Hilfiger ble også med på rutetrenden. Ruter er overraskende allsidige, og kan tilpasses både den punky "bad girl" stilen, den nye grungestilen og den mer avslappede, 70-talls inspirerte "folk".

Den enkleste måten å inkludere ruter i en outfit er selvfølgelig ved hjelp av en rutete topp eller bluse, mens de mest vågale blandt oss kan eksperimentere med rutete skjørt, kåper og til og med bukser. Selv har jeg en rutete høstjakke fra i fjor som jeg tenker å få brukt mye i høst og.

Bilde: Ralph Lauren

Power Dressing

Som sett hos Yves Saint Laurent og Calvin Klein. En no nonsense sterk karrierekvinne i dress er tilbake. Mye dressjakker, både i feminine og androgyne former, chinos og enkle kjoler og skjørt. Fargene som dominerer er sort og grått.

Powerdressing trenger derimot ikke være kjedelig og usexy. De enkle linjene understreker fortsatt kroppsformen istedenfor å være formløse, og det er plass til spennende detaljer og nye stoffer, som sett på skinnkjolen til Chanel.

Beste investeringer i denne trenden er en enkel sort hverdags ullkjole, sorte chinos til høsten og en dressjakke. Accessories skal være minimale, med focus på skoene.

Bilde: Chanel

Ellers så er tyllskjørt, militærinspirerte plagg og florals synlige på catwalken. I tillegg til sort, grått og lilla så er rødt og mørkt blå veldig aktuelt.
Her er noen plagg jeg synes det er verdt å investere i til høsten.

En LBD

Den lille sorte er hot som aldri før. Og det er masse fint å velge mellom blandt høstens trender med blonder, powerdressing og lekre coctailkjoler.

Den perfekte lengden er til litt over kneet, og de fleste skjørtene er enten poufy og store eller tylipanskjørt. Ellers så er assymetriske detaljer er veldig inn. Og jeg elsker sløyfedetaljer på mange av kjolene, som gjør en ellers stram design litt morsommere.

Det fantes kjoler til bruk både om dagen og om kvelden. Selv lurer jeg på hvor mange som tør å skille seg ut med en "day dress" i lille Norge.

Selv har jeg som sagt flere sorte kjoler, både de som kan brukes om dagen, og vakre coctailkjoler, så jeg tror ikke jeg trenger noen nye innkjøp på den fronten (but when have I ever been reasonable?)

Bilde: Lanvin


En kåpe

Norge er et kaldt land, så det er helt nødvendig med en bra vinterkåpe her. Og der er det virkelig mye å velge i. Stram militærstil, streamlined og elegant og oversized. Ruter og sterke farger. Lakk er også inn, om det er veldig praktisk kan nok diskuteres. Kåpen skal være en statementplagg i høst.

Selv leter jeg etter en strealined knelang kåpe i deilig og tykk ull, med en oversized krage og assymetriske detaljer i en vakker sterk farge, som kobaltblått eller rødt. En som kan brukes både hver dag og over en lekker kjole på fest. Gammeldags glamour med andre ord. Lurer på hvor jeg kan finne en sånn?

Bilde: Valentino

På skofronten så er knehøye og til og med lårhøye støvler aktuelt. Viktige detaljer er knyttinger og frynser. Skoene skal være skyhøye, eller helt flate. Mellomhøye hæler og kittenheels skal pakkes bort til høsten. Det var mange røde sko, stropper og til tider ekstrem pynting. Elsket piggene på de skumle men dødslekre Louboutins.

Statement-vesker er ikke trendy lenger, vesken skal helst være usynlig, men noen lekre var å se uansett. Clutch er fortsatt in, og trender som blonder og folk er overført på veskene og. Dior by John Galliano hadde desidert den lekreste clutchen men jeg tror jeg satser heller på å finne en klassisk vintage veske til høsten.

Ellers så er statement halssmykker inn, store, slouchy luer (helst i deilig ull) og tights. Tightsene skal jeg skrive litt mer om i en annen innlegg. Beltene skal være brede og detalierte, og høstens accessory er skinnhansken. Den skal være lang og med funky detaljer.

Så kommer sminketrendene. Øyenbrynene skal fortsatt være tykke, så legg bort pinsettene og finn frem øyenbrynspennen.

Ellers så er det trendy med naturlig make-up, à la jentene i Gossip Girl. Tenk brun øyenskygge, lange vipper, naturlige lepper og rosa kinn. Det blir nok hverdagslooken min. Ellers så er sort neglelakk fortsatt in, og den gotiske trenden merkes mye på sminkefronten og. Sotede øyne og masse sort eyeliner hos blandt annet Luella og Karl Lagerfeld.

Gjett om jeg gleder meg til høsten!

2 kommentarer:

wasted dawn sa...

Kjempebra innlegg :)

Tonia sa...

Takk skal du ha! =)