tirsdag, august 05, 2008

Vintage i Oslo

Jeg elsker vintage. Jeg fuckings elsker det. Det er utrolig hvor digg det er å kunne ha ett plagg som INGEN andre har. Plagg som er slitte av tidligere bruk, ikke av en barnearbeider på en H&M fabrikk. Og så er det jo mer miljøvennlig, pels og skinnproduktene kjøpt second hand er mer dyrevennlige. Argumentene for vintage shopping er mange.

Men så kommer et lite problem. Lille meg har talmodighet på lik linje med en 5-åring. Jeg orker rett og slett ikke å grave gjennom hauger av stygge klær for å finne en liten skatt. Derfor må jeg ty til sko og smykker jeg har arvet fra bestemoren, og det tilfredstiller ikke min vintage need.
Og så er jo Oslo knappt en fashion hovedstad, så da er det klart at man ikke finner samme godbitene i de få bruktbutikkene i Oslo som i storbyer som London, Paris og New York, man kan ikke engang sammenligne bruktmarkedet i Oslo med det i andre nordiske byer som Stockholm eller Helsinki. Og det å finne en ekte flapperkjole fra 20-tallet eller et vakkert skjørt fra Christian Dior sin "New Look" kolleksjonen kan man jo glemme helt i Oslo. Nordmenn har aldri vært flinke til å handle "haute couture" (eller prêt-à-porter for den saks skyld), and it shows.

Det finnes selvfølgelig vintage butikker online, den mest kjente er vel Pret-A-Portobello, der man kan finne godbiter fra Portobello-markedet i London uten å forlate lille Oslo. Men jeg har en problem med å shoppe vintage online, først og fremst fordi det er vanskelig å se kvaliteten på bildet, men også fordi størrelsene har forandret seg mye gjennom tiden takket være "vanity sizing" og en jente som meg som kan bruke en 34 i dagens klesstørrelser hadde nok trengt en 40-42 på en kjole som ble laget på 60-tallet. Men noen godbiter finnes det nok, som en ekte Christian Lacroix blazer fra 80-tallet, i beste Agyness Deyn stil (bildet), og en utrolig søt liten kjole, også fra 80-tallet, som hadde vært så hot i sommer.

Så hva med oss som ikke liker å shoppe online og ikke har mulighet til å dra til London eller NYC i nærmeste fremtid? Tonica Vintage er jo kåret til Oslo's beste vintage butikk, selv om all publicityen har gjort at prisene ble deretter. Ellers så er Fretex og UFF Underground greie. Noen flere?

Ingen kommentarer: