lørdag, september 13, 2008

Vintage pels - ja takk!

Pels er hot som aldri igjen til høsten, og de etiske dillemaene blomstrer. Det å kjøpe nytt pels bidrar til døden av mange dyr, mens fake pels inneholder kjemikalier som er skadelige for miljøet og det brukes mye olje til å lage en slik kåpe. Fake pels er knappt like varmt som ekte, og ser ikke like fint ut heller. Løsningen? Gå til nærmeste secondhand butikk, eller grav litt rundt i skapet til bestemor.

Pels av høy kvalitet har holdbarhet i nærmest hundre år, så kåpen kjøpt for femti år siden er like brukbar i dag som det var når den først ble kjøpt. Men så er det da fasongen.

For de som vil shoppe vintage pels i Storbritania kan jeg anbefale Julia Dee fra Design Alterations. Der kan man få renset og sydd den gamle kåpen eller sjalet om til det aktuelle fasong for rundt £100. Uten at man trenger å få dårlig samvittighet altså.

I Norge er det litt vanskeligere. Jeg vet at UFF butikken ved Oslo S har et stort utvalg av brukt pels til under 1000 kroner. Mye billigere enn å kjøpe nytt altså. Etter at man har kjøpt plagget må den bli renset profesjonelt og da er det bare å sy den om. Kontakt gjerne en skredder eller buntmaker og spør hvor mye det vil koste å lage en moteriktig pelsveste ut av en gammel kåpe. Husk at siden resterende pelsbiter kan brukes til krager og andre små ting kan man forhandle med skredderen for å betale deler av arbeidet i pels.

Om man bestiller online kan jeg anbefale Vintageous, en online butikk som fører kåper fra førtitallet og opp til åttitallet, bland de noen pelskåper (som sett på bildet øverst til høyre). Mildreds - Antiques Clothing har også et godt utvalg.

Slik kan man være moteriktig uten at man skader miljøet eller bidrar til døden av flere dyr.

5 kommentarer:

Anonym sa...

Er ikke så veldig glad i pels jeg. Det er fint på hettekanter bare ^^ Eventuelt en pels-vest-ting.

Camilla Didriksen sa...

Jeg synes pels kan være fint, men bare ikke det er for overdrevent :D

Tonia sa...

Jeg syns pels er fint på sjal, vest, bolero og lignende. Og noenganger jakker. Har en venninne som bruker overdrevent mye pels, og det blir ganske stygt. Og så kjøper hun det nytt da, det er jeg ikke så begeistret over..

Anonym sa...

pels er bare fint på noen få ting synest jeg :p

Anonym sa...

I want not acquiesce in on it. I over warm-hearted post. Particularly the designation attracted me to study the sound story.