mandag, september 01, 2008

Irritasjon

Seriøst folkens. Jamie Lynn Spears er INGEN god forbilde. Ikke i klesveien heller.

Om jeg ser en jente til i UCLA joggebukser, en bæsjfarget stooor hettegenser fra Bik Bok og Puma sko samt Friis-veske og cigg i hånda hopper jeg fra en bro. Gawd. Så utrolig stygt, slækk og uestetisk. Tenker ikke joggebuksefolkene på hva slags inntrykk de gir til andre folk, som kan være alle fra venner og foreldre, til lærere og arbeidsgivere, til potensielle sexpartnere. Altså, det første jeg tenker når jeg ser noen i byen eller på skolen iført det overnevnte antrekk er: "Lat, gidder ikke å gjøre et bra inntrykk på andre folk, mangler kreativitet". Og det verste er jo at de klærne som liksom skal være treningsklær brukes mest av folk som ikke har trent på fem år.

Jeg vet ihvertfall at når jeg blir lege og får egen praksis kommer jeg ikke å ansette helsepersonell som går rundt sånn. Hvis man er såpass sloppy at man ikke gidder å ta på seg ordentlige klær når man går ut av huset, hvordan kan man garantere at en pasient ikke får nålen stukket rundt omkring i armen sånn ti ganger før man endelig klarer å ta blod til blodprøve? Og jeg holder meg heller i sølibat enn dater folk som har såpass lite respekt for meg at de dukker opp på date iført en hullete joggebukse og en tee som de sikkert har sovet med i en uke. Jeg krever ikke at alle skal ha en stil jeg absolutt digger, but for god's sake, make an effort!

Alt var bedre i gode gamle dager føler jeg, da menn alltid gikk rundt i dress, og kvinner brukte elegante kjoler til hverdag uten at folk glodde på dem og spurte dem hva de pyntet seg for. Og da treningsklær ble avholdt til det de egentlig er egnet til: idrett. Folk kler seg altfor casual nå, og det er bare stygt.

Ellers så hadde jeg ny besøksrekord i går. Det var bra.

17 kommentarer:

Anonym sa...

Helt enig, man kan tenke litt på hva man har på seg, når man går utenfor hjemmet.

Anonym sa...

Helt enig!!kunne ikke sagt det bedre selv;)

Tonia sa...

Så bra at jeg ikke er den eneste. Jeg lurte nesten om at det å ønske at folk tok på seg ORDENTLIGE BUKSER når de gikk ut av huset var too much to ask for.

Anonym sa...

Tusen, tusen takk! Jeg tror hun tar 750 for et photoshoot, inkl. redigering and all that jazz. Hvis du passer perfekt til et prosjekt hun har på gang, though, gjør hun TFT (time for portefolio), som er gratis. Du kan kontakte henne her: http://www.modelmayhem.com/710636
Hun er utrolig dyktig, så jeg håper dere får til noe! :D

Jeg synes det også er dritkjedelig å se joggebukser ute. Det er så mange pene folk som kaster bort utseendet sitt på å kle seg dårlig. :S

Tonia sa...

Tusen takk for linken! Og du har så rett, folk burde begynne å skjønne at måten de kler seg påvirker hvordan de blir oppfattet, og ingen vil vel bli oppfattet som en kjedelig latsabb som ikke gidder noenting, spesielt ikke av lærere eller arbeidsgivere..

Anonym sa...

Haha, bra innlegg! Ja, går egentlig i minus av å jobbe jeg.

Tonia sa...

Hehe, jeg lurer på når joggebuksefolk dukker opp her og skal syte =P

Luna sa...

Det er vel verre når de som syter over hvordan andre kler seg.

Tonia sa...

Umm, unnskyld meg, men vi har øyne vi og! Det ser rett og slett jævlig ut, og påvirker prestasjonen og. Ikke rart at norske elever gjør det så dårlig på skolen når de går rundt i pysjamas, sammenlignet med skoler der de har uniform eller i det minste en streng dresscode

Luna sa...

Tror ærlig talt at klesstilen ikke har noe med hvordan folk presterer på skolen.

Tonia sa...

Selvfølgelig spiller det en rolle. Sorry, men de som er såpass late og udisciplinerte at de ikke klarer å se ordentlige ut er heller ikke de mest opplagte til å gjøre skolejobb. En kompis av meg gikk på en IB skole i Warczawa der de ikke fikk lov til å gå med jeans engang, jeg gikk på en tilsvarende skole i Oslo der joggebukser var hverdagskost. Gjett hvilken skole elevene hadde bedre gjennomsnitt på.

Anonym sa...

Hvorfor skal det ha noen betydning om man går i joggebukse eller kjole? Hva med de som ikke finner jeans som passer i butikkene med de utrolig teite størrelsene som nå er? Hvorfor skal man bry seg så utrolig mye om hvordan man ser ut? Man er den man er uansett hvordan man kler seg eller sminker seg! DU trenger ikke rakke ned på de som ikke orker å stæsje seg opp hver eneste dag for at andre skal akseptere de....

Tonia sa...

1. Fordi det ser jævlig ut
2. Ærlig talt, det finnes et stort utvalg av jeans i de fleste butikkene, så med mindre du er på størrelse med en hval burde man kunne finne jeans og dressbukser
3. Man rakker også ned på jenter som VELGER å stæsje seg opp hver dag, men det sier du ingenting om, nei
4. Det å poste drittkommentarer anonymt er lame^10000.

Anonym sa...

Du vet tydligvis ikke hvor vanskelig det kan være for ei jente som bruker strl 42-44 i bukser f.eks å finne en jeans som passer, ser bra ut og man føler seg vel i.
Man skal ikke kle seg for andre, men for seg selv!

Tonia sa...

Unnskyld meg, men det BUGNER av store klær i butikkene, de fleste kjedebutikkene har jo en plus size avdeling, så med mindre du skammer deg for å gå inni der så har du virkelig null unnskyldning. Eller så ta en liten tips fra meg, og slutt å spise så mye og begynn å trene. Og jeg anbefaler deg å si at du ikke kler deg for andre til den potensielle sjefen din og se om du får jobben.

Anonym sa...

Hva vet du om jeg spiser mye eller lite? XD
De fleste plus size butikkene er dyre. Mye dyrere enn "vanlige" klær! Dessuten var det verken pris eller muligheter det var snakk om, men om man føler seg komfortabel i de klærne man finner i butikken og ønsker å kjøpe.. Ikke alle har selvtillitten sky høyt slik som du..

Jeg har jobb, en bra jobb, og sjefen driter da langt i hva jeg går med på fritiden etter som de aller fleste arbeidsplasser heldigvis har uniformer slik at man slipper å tenke på "hva skal jeg ha på meg i dag" på jobb!

Anonym sa...

Anten folk har storleik 42-44 eller noko anna, kva spelar det for noko rolle? Alle er på sin eigen måte. Folk kan då få gå i fred utan at andre folk ser etter dei og flirer. Tenk deg du som kallar deg "Candy", viss du hadde vore som den annonyme jenta. Eg veit ikkje om du ville vore som ho. Berre tenk på det. Og det at du sei at andre poste dritkommentarar, så er du ikkje så mykje betre sjølv.