torsdag, september 04, 2008

Vanity Fair

Ulrikke skrev i går om forfengeligheten og hvorvidt vår forhold til å ta vare på utseendet endrer seg med alderen. Siden jeg ikke har norsk familie, og dermed får en annerledes perspektiv på nordmenns forhold til utseendet, tenkte jeg å slenge mine two cents om temaet.

Det jeg ble veldig overrasket over både av det Ulrikke sa og mange av kommentarene er at mange mente de rett og slett ikke har tid til å ta vare på utseendet. Unnskyld meg, men det tar jo ikke så lang til å sminke seg da? Det tar meg litt over ti minutter til å ta full sminke, tre forskellige primers, dramatiske øyne og foundation inkludert. Og de fleste bruker vel mye mindre sminke til hverdags. Hvis man også tenker på at det å vaske ansiktet og ta på krem tar ca. fem minutter så blir det knapt mer enn en halv time om dagen brukt på personlig pleie. No offence, men argumentet om at det tar for mye til blir rett og slett litt dumt for meg. Og man bruker vel mindre tid om man skal ta på seg kjole istedenfor bukse og topp, siden man bare tar på seg ett plagg?

Noe jeg har lagt merke til når jeg var i Russland på min årlige besøk der var at de russiske kvinnene var mye mer velpleide enn de norske, selv om de kanskje ikke hadde bedre trekk eller kropp fra naturens side. Det de visste derimot var hvordan man fremhever sine beste sider med klær og sminke, og hvordan pleie seg slik at man beholder skjønnheten selv i sine eldre år. Og dette er altså travle karrierekvinner og jenter som får tiganger så mye arbeid på skolen i forhold til norske elever. (Unnskyld meg, men norsk skole er rett og slett en joke. Dere har ikke rett til å klage på at dere får altformye lekser)

Og det får meg til å tenke: hvordan kan det skje at de russiske, franske, britiske og amerikanske kvinner får til å ta vare på seg selv og alltid se profesjonelle ut, selv om de ofte har mer krevende arbeidsforhold og strammere økonomi, mens oss norske som lever i velferdsparadisen ikke får til å legge bort litt tid til å børste håret engang? Er vi så late, eller er grunnen heller at det er "uakseptabelt" å være penere, mer velkledd og velpleid enn alle andre her i Norge? Hvorfor ble foreksempel en venninne av meg (med arabisk bakgrunn) ansett som forfengelig fordi hun brydde seg om utseendet sitt og var glad i shopping? Noen var til og med såpass frekke at de anklaget henne for å shoppe og bruke klær som "erstattning" for at hun var singel. Det sier vel en del.

Så hva synes dere? Er det kvinner i alle andre land som er altfor forfengelige, eller er det oss nordmenn som rett og slett ikke gidder? Og er det galt at en ung jente begynner å "investere" i utseendet sitt ved å trene, spise sunt og bruke dyr hudpleie for å forsikre at hun beholder skjønnheten når hun blir eldre?

9 kommentarer:

Anonym sa...

Kunne ikke vært mer enig i det du skriver her!! ALLE kan ta seg ti minutter ekstra til å bry seg om utseende sitt, det har vi alle tid til. Og når du nevner Russland; jeg hadde ei venninne fra Russland og hun sa akkurat det samme som deg ang kvinnene der nede. Jeg tror Janteloven regjerer såpass sterkt her at folk føler de ikke kan pynte seg for mye før de får negative tilbakemeldinger, og ihvertfall ikke på hverdager! Også har det jo nærmest blitt akseptert at folk dasser rundt i joggebukser og fett hår!

Tonia sa...

Jeg vet! Sånn basisk hygiene er jo blitt ukult nå =P

Anonym sa...

hehe jepp :)

Anonym sa...

Vel, jeg er enig i at mange russiske kvinner vet å kle seg, og som norsk i Russland er det lett å føle seg som en ekkel boms. Men det skal også sies at det finnes en del kvinner i Russland også som virkelig burde hatt noen timer hos stylist - særlig når du kommer lenger ut på landsbygda og ser haugevis av 80/90-talls kombinasjoner. Og sånn funker det i Norge også. Jeg er selv fra bygda, og selv om det finnes en del kvinnfolk hjemme som kan kle seg så kan man vel trygt si at de fleste som kler seg pent bor i byen. Det har jo litt med tilgkengelighet å gjøre også, når det er to timer til nærmeste klesbutikk er det begrenset hvor ofte du gidder å shoppe.. ;)

Men uansett, det jeg ikke får til å henge på greip er at du påstår at britiske og amerikanske kvinner tar bedre bare på seg selv enn nordmenn? Unnskyld? Når begynte briter og amerikanere å bli skjønnheter? Jeg har ennå til gode å kunne si at den gjennomsnittlige briten er flink til å kle seg (og det er jo det vi snakker om her, gjennomsnittet).

Så har vi forskjellige prioriteringer alle mann. Noen av oss er ikke interessert i å bruke haugevis av penger på skjønnhetsprodukter som mest sannsynlig ikke har DEN store effekten. Hygiene er viktig ja, men hygiene er ikke synonymt med sminke.. ;) Ikke alle er så opphengt i å se ut som skjønnheter, og jeg er egentlig glad for at så mange nordmenn faktisk HAR et noenlunde avslappet forhold til sminke og dyre moteplagg. Ja, det er dødsfint med folk som har pyntet seg, og mange kunne blitt en smule flinkere, men jeg foretrekker likevel mellomtingen. Å være meg selv.

(Og siden jeg skrev en så lang kommentar syns jeg så klart at du hadde et interessant innlegg;) )

Anonym sa...

Så fin blogg du har :)

Anonym sa...

Bra innlegg, enig med deg.. Interessant at det er sånn.

Tonia sa...

Anne-Britt: gøy å ha debatt om dette temaet. Jeg er enig i at folk i bygda ikke kler seg like godt som i byene, men jeg må si at de i russiske landsbyer virkelig har en større "unnskyldning" å kle seg i gamle klær sammenlignet med de norske, siden de er MYE fattigere.

Briter og amerikanere er vel ingen skjønnheter, men jeg har merket at det er større kultur der å passe på utseendet enn her i norge, både hos kvinner og menn. Har vel også noe å gjøre med at de har veldig strenge dresscodes på jobben. Jeg er vel enig i at chavs er lite lekkert, men på en måte så er jo de forfengelige de og, siden de tydeligvis tror at masse stygg sminke+trashy klær+masse bling er pent =P Men jeg tenkte vel først og fremst på middelklassene når jeg skrev innlegget mitt, og chavs er heller "proletariatet" i england =P

Jeg har jo ikke nevnt at man må bruke veldig mye penger på klær og hudpleie. En dressbukse med en hvit skjorte fra H&M er jo mye finere enn en joggebukse fra WESC. Man trenger ikke nødvendigvis merkeklær for å se pyntet ut da. Huff, dette ble langt.

Ida: Jeg er kjempeglad for at du liker bloggen min, du er jo en av norges største bloggere og en kjempeinspirasjon for meg. Takker!

Nette: Tusen takk skal du ha!

Anonym sa...

Jeg er så enig! Jeg ser så mange pene jenter på gata som bare kaster bort utseendet sitt på å ikke bry seg. Det er ikke snakk om mye. Klipp håret i en letthåndterlig frisyre, sleng på foundation og maskara og la joggebuksa ligge hjemme.

Janteloven herjer jo også ganske hardt. Er du en pen jente i Norge kan du vedde på at du får stygge blikk fra enkelte andre jenter når du er ute. Det er leit.

Tonia sa...

Jeg er helt enig med deg, Maria. Og en ting til: Oss jenter skal liksom ha god selvtillit og alt, men man kan ikke innrømme at man synes man selv er pen (eller smart, har talent eller lignende, for den saks skyld). Man skal rett og slett gå rundt og si at man er stygg, feit og dum for å bli akseptert.