søndag, september 07, 2008

How far will you go?

Jeg har vært forkjølet i helgen, og derfor ikke veldig flink til å oppdatere. Sorry for det. Nå skal jeg nyte kamskjell med hvitvin, legger oppskriften ut senere.

Jeg leste en artikkel i Elle i går, mens jeg satt i sengen med en pakke Repsils, som fikk meg til å tenke. Det handlet nemlig om plastisk kirurgi, en veldig omstrid tema altså. Det forfatteren mente var at mange av kvinnene som kritiserer plastisk kirurgi og påstår å være helt naturlige bleker tennene sine og farger håret, altså gjør fortsatt ting for å forbedre utseendet.

Det ser ut som om grensen for hva vi er villige å gjøre for utseendet stopper der skalpell og nåler kommer frem. De fleste har ingen baktanker med å bruke kremer, ansiktsmasker eller lipglosser som tilfører huden collagen, men de som går sålangt at de sprøyter det inn i huden blir sett ned på. Selvfølgelig så er helserisikoene ved å farge håret vesentlig lavere enn ved å ta silikon i brystene eller kinn, med begge deler er jo rettet mot å forbedre utseendet og dermed like overfladiske.

De fleste foreldre har ingen baktanker ved å gi barna sine regulering om de har skjeve tenner, men de hadde nok aldri tillatt at tenåringen skulle fikse nesen. I enkelte miljøer blir tatoveringer, piercing og andre form for body mods ansett som en tegn på kreativitet og uavhengighet, mens de som tar plastisk kirurgi blir sett på som komformister. Why the double standard?

Jeg innrømmer gjerne at jeg gjør mye for utseendet mitt. Det er viktig for meg, og jeg tør å si at det også påvirker selvtilliten min. Og selv om jeg ikke har noen planer for å ha noe form for plastisk kirurgi nå som jeg er ung så betyr det ikke at jeg ikke finner på å ta botox i panna når jeg nærmer meg femti.

Hvor går grensen for dere? Hvor langt ville dere gå for å oppnå det utseendet dere ønsker, og eventuelt beholde det med alderen? Og hvorfor er det greit å gjøre noen forandringer, som å bruke løshår eller regulering, men ikke de andre, som for eksempel botox?

4 kommentarer:

Anonym sa...

I tillegg til risikoskalaen, tror jeg grensen går ved ett eller annet punkt på prisskalaen for endel. Plastisk kirurgi er veldig dyrt, og mange ser på det som ganske over-the-top å bruke så mye på det overfladiske, i motsetning til "billige" former for utseendemodifikasjon, som sminke, hårfarging o.l.

Jeg ser ikke ned på folk som tyr til plastisk kirurgi. Jeg regner med at jeg kommer til å ta et puppeløft og litt botox når jeg havner litt oppi åra selv.
Men jeg ser ned på folk som bruker -for mye- plastisk kirurgi. De som tredobler puppestørrelsen sin, som tar så mye botox at de ikke kan smile. Generelt sett de som ikke ser naturlige ut etter operasjonen. Sharon Osbourne er et utmerket eksempel på tasteful plastisk kirurgi.
Men så ser jeg jo ned på folk som bruker for mye sminke også. Det skal gjøres smakfullt. :)

Tonia sa...

Du kommer med veldig gode poeng, men jeg vil bare tilføye at det å fikse tennene, om det er av medisinske grunner eller for utseendet er veldig dyrt det og =P

Ingenting ser bra ut om det ser unaturlig ut og gjort av en polsk lege som holdt på å stryke diplomaet. Selvfølgelig så burde man enten investere i beste leger, om man velger å ta plastisk kirurgi, eller la være, ikke lette etter en billig løsning.

Anonym sa...

Men å fikse tennene er ofte viktig for helsa sin del - har du et skjevt bitt og ikke fikser på det vil det kunne gi store plager i fremtiden. Det er lett å tenke at tannregulering kun handler om utseendet på tennene, men som regel handler det først og fremst om å forebygge eventuelle plager som kan oppstå.

Jeg ser vel ikke akkurat ned på folk som benytter seg av plastisk kirurgi, det kommer helt an på hvorfor de gjør det, og om de er ærlige om det. Jeg synes det er tøft av folk å helt ærlig kunne si at de benytter seg av ansiktsløftning fordi de vil føle seg penere. Men for min del går definitivt grensa ved å stappe unaturlige elementer inni kroppen, som silikon og botox. Jeg er heller ikke villig til å ta store risikoer for å føle meg "penere" - ikke så lenge jeg er blant de som faktisk synes at rynker ER pent. Kvinner på 70 som ser ut som de er 35 i huden er, i mine øyne, et skrekkelig syn.

(Fælt så engasjert jeg har blitt i å kommentere bloggen din...:P)

Tonia sa...

Nå har jeg jo aldri hatt regulering, så jeg var ikke klar over at skjeve tenner kan føre til problemer, men de fleste av vennene mine som hadde det ga meg inntrykk om at de kun ville ha pene tenner. Uansett så er tannpleie rådyrt =O

Og jeg er enig med deg, om man tar plastisk kirurgi for å se YNGRE ut eller for å se BEDRE ut så blir resultatene vidt forskellige. Damene som prøver å se flere tiår yngre er bare freaky, men om man bruker det med vett, og bare sikter mot å se best ut for sitt eget alder synes jeg resultatet kan se bra ut.

Og jeg synes det er kjempebra at du kommer med saklige og interessante kommentarer, det er så mye mer modent enn det å slenge dritt anonymt