onsdag, september 17, 2008

Shopping i utlandet: Moskva

Siden det er snart høstferie, og det betyr jo reise for de fleste, tenkte jeg å komme med noen anbefalinger om beste shopping i utlandet. Jeg begynner med Moskva, der jeg har bodd inntil jeg var ti år gammel, og der jeg er på ferie hvert sommer.

Moskva er et dyrt by, spesielt når det gjelder hotell og lignende, men ikke uoverkommelig for nordmenn. Taxi, mat og drikke er derimot ekstremt billig for oss norske. (Pass på at Russisk sprit ikke er tilsatt samme greiene som norsk sprit, og det er dermed lett å drikke ekstremt mye før man kaster opp. Så vær litt nøye på det.)

Så til shoppingen. Et sted som må besøkes for spennende (window-)shopping er GUM, som ligger rett ved Kreml. De fører alle verdenskjente high fashion merker, som Dior, Burberry og Prada, samt en delikatessebutikk. Og ja, alt er ekte og svært dyrt. En bra, dog litt billigere alternativ er TsUM, som fører mange kjente merker og ligger nær stasjonen Kuznetsky Most. Ganske lett å finne frem til, altså. Ellers er Manezh (der man blandt annet kan finne Topshop) og Atrium nevneverdige.

En gågate som er verdt å besøke er Arbat, de har absolutt alt, fra gullsmeder og parfymerier til mote. Skjekk spesielt gullsmedene, siden gullsmykker i Russland er mye billigere og finere enn de norske. Jeg kan legge ut bilder av noen øredobber og andre smykker jeg har senere.

Når man er i Moskva burde man også skjekke ut klærne til Russiske designere som Zaicev og Yudashkin. Den sistnevnte designet også råfine uniformer til fancy privatskoler i Moskva. De to er også de eneste designere fra Russland som har vært med på New York Fashion Week.

Ellers så kan jeg anbefale de mange utendørsmarkeder man har i Moskva, både hvis man vil kjøpe fersk frukt og grønnsaker (det er mange små landsbruk som selger varene sine på markeder, så om noen vil prøve etisk shopping, here's your chance), og for billig ting og tang. For de som reiser med små barn kan jeg også anbefale Detsky Mir, der har de absolutt alt for barn, fra leker til klær.

Ingen kommentarer: