torsdag, september 11, 2008

En trend jeg ikke liker?

Jada, det er mulig. Men denne trenden er riktignok innen musikk, ikke mote. De fleste som har vært i Frankrike vet vel hvor stolte franskmenn er av sitt land, språk og kultur, og hvor motvillige de er til å snakke engelsk, blandt annet. Men nå ser det altså ut som om amerikaniseriga også har nådd til Paris, nå mange av byens indie-band satser på engelskspråkige låter. Det synes jeg virkelig ikke noe om.

For det første så høres det drittstygt ut. Unnskyld meg, men fransk er en accent som er utrolig vanskelig å bli kvitt, engelsklæreren min var fransk, og selv om hun snakket bedre engelsk enn de fleste engelskmenn så var accentet altså der. Og det er også der når man synger. Gå til myspace-siden til The Teenagers og hør på noen låter, og dere skjønner nok hva jeg mener.

For det andre så skjønner jeg virkelig ikke hvorfor et land som har en av verdens største musikkindustrier trenger å satse på engelskspråkig musikk. Fransk er et vakkert språk (mye finere enn engelsk i mine øyne), og de har alltid hatt mange talenter. Så hvorfor engelsk? De har jo et stort marked for musikk i sitt eget land, og i andre franskspråkige land, det er ikke akkurat lille Norge med fire og en halv millioner innbyggere. Om man synger på fransk har man nok et marked på noen hundre millioner.

Justice hadde kanskje ikke vært så pop i Norge om de ga låtene sine franske navn, men de hadde fortsatt hatt mange fans hjemme i Paris. Er de så desperate etter en interview i Nylon? Når man gir opp språket sitt og kulturen sin for å høres mest "amerikansk" ut mister musikken særpreget, og det blir rett og slett gørrkjedeligt etterhvert (don't get me wrong, jeg elsker fortsatt Justice).

Jeg håper virkelig at trenden skal snu snart, og folk skjønner at det faktisk kan være kult med musikk sunget på andre språk enn engelsk med en falsk amerikansk accent.

Ingen kommentarer: