torsdag, juli 31, 2008

Dyrt vs. billigt?

Jeg, som de fleste andre fashionistaene drømmer om en skap fylt med dyre klær av de mest eksklusive designere, lekre sko og unike accessories som er verdt en hel formue. Men det er desverre sånn at jeg er en fattig student som knapt har mer enn 3000 kr i måneden igjen til shoppingen. Da er tingen å vite når man skal spare penger og når man med god samvittighet kan investere i et dyrere plagg.

Når det gjelder sko, så har jeg funnet ut at kvaliteten er proporsjonell til prisen. Selv om jeg er pescitarianer (spiser ikke kjøtt eller fjærkre) og er i bunn og grunn i mot ny pels (vintage er greit for meg siden det ikke støtter pelsindustrien) så må jeg innrømme at jeg ennå ikke har funnet noe brukbart alternativ til skinn når det gjelder sko. Derfor så er mitt største krav til nye sko at de er laget av skinn, med unntak av ting som gummistøvler eller stoffsko som keds. Og skinnsko blir selvfølgelig dyrt, så da blir det lett til at jeg betaler mellom 500 og 1500 kr per par sko, avhengig av merket.

Så er det selvfølgelig de klassiske plaggene, ting det er verdt å investere litt penger i. Plagg som for eksempel chinos, dressjakke, en enkel sort coctailkjole eller mørke jeans. Enkle hvite skjorter og bluser tilhører også til tider denne kategorien. Disse er plaggene som brukes mye, går aldri av moten og som burde være av høy kvalitet. Derfor så har jeg i bunn og grunn ingen problemer med å betale over 1000 kr for sånne plagg.

Det jeg derimot velger å spare på er trender som ikke lover å vare mer enn to sesonger og plagg som gjerne blir ødelagt fort uansett, som singleter og tees. Vesker er jeg ikke så sikker på. Det er deiligt å investere i en designerveske, men noen ganger er det helt greit med en veske fra H&M synes jeg. Samme med solbriller. De dyre merkene ser ut til å sitte bedre på meg (har skjeve ører, en ganske utbredt problem egentlig) men jeg elsker også de gule H&M brillene mine.

Det som er fordelen med designerklær er at de er unike og selv om at kjedebutikkene som Zara eller H&M tjener mye på å imitere lookene fra catwalken så blir det aldri det samme. Så en virkelig unik "one of a kind" plagg kunne jeg gjerne spare til. Som høstkolleksjonene til Alexander McQueen eller Luella. Det er vel lov å drømme?

Men det er ikke bare klær og sko man må bestemme seg om man skal spare eller splurge på *smil* for jeg er nemlig også en beautyjunkie. Og diverse kremer, hårprodukter og sminke kan til tider bli ganske dyrt det og. Og selv om jeg er veldig glad i å ha masse fancy flasker stående på badet så må man spørre seg om det er virkelig noe forskjell mellom de dyre og de billige merkene.
Her er en liten liste over det jeg har funnet ut det er greit å investere i:
  • Ansiktspleie, og prisen på det øker vel med alderen. Jeg ser ingen grunn til at jeg skulle trenge de superdyre merkene som La Prarie eller Nu Skin som attenåring, men siden jeg har tørr og tynn hud så kommer jeg til å trenge antialdringsproduktene før jeg blir 30. Samtidig så er det greit å forebygge diverse hudproblemer, så om jeg måtte velge hva jeg skulle bruke pengene mine på, ville jeg investere i trynet mitt *smil*
  • Foundation og concealer. Disse produktene skal holde seg hele dagen, dekke godt og ikke skade huden. Det er vel avhengig av hudtypen, men de dyrere merkene er desidert bedre enn de billigste. Har merket det samme med mineralsminke. Bare Minerals funket bra for meg, mens L'Oreal sitt fikk jeg utslett av.
  • Leppestift. Igjen så er holdbarheten bedre på de dyrere merkene. Samme med øyenskygge og eyeliner.
  • Ting som mascara og neglelakk er veldig avhengig av personen. Noen sverger til Maybelline sine mascaraer mens jeg holder meg til Lancome, som jeg synes klumper minst og ikke smitter av så lett. O.P.I er desidert den beste neglelakken jeg har prøvd, mye bedre enn Chanel, som koster dobbelt så dyrt, men også mye bedre enn de billigere merkene som L'Oreal eller IsaDora.
  • Sjampo og balsam. Dyrt sjampo tørker ikke huden på den måten billige sjampoer gjør, og jeg har også opplevd at håret holder seg rent lenger. John Frieda kan virkelig anbefales.
  • Varmebeskyttende spray/krem for de som retter/krøller håret ofte. Enough said.
  • Håndkrem, siden det er hendene som lettest avslører alderen på en kvinne. Da er det greit å begynne med pleien tidligt.

Og så er det ting man kan spare på.

  • Lipgloss og leppebalsam. Vaselin er best på å holde leppene myke, mens lipglossene har jeg prøvd mange av, og merket ingen forskell mellom de billige og de dyre.
  • Hårspray, mousse og lignende. De fra schwarzkopf "Got2B" serien er de beste synes jeg.
  • Pudder, selv om det igjen kan være avhengig av hudtypen. Om man har problemhud kan det være greit å betale litt ekstra, men for de med normal hud duger den billige.
  • Body lotion. Jeg elsker selvfølgelig de fra Biotherm, men streng talt får man akkurat samme effekt fra de fra apoteket eller Body Shop.
  • Dusjgel, såpe og lignende. Om man ikke har allergi så duger de billige. Ellers så kan man skaffe seg de fra apoteket som ikke er altfor dyre heller.
  • Solbeskyttelse og aftersun. De fra apoteket er best.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Takk for kommentaren :D

Ja skoene er fine. Har også hørt at det er dårlig kvalitet, men jeg tar sjansen forde. Er så billig (hvis jeg tør) ;)

Anonym sa...

Takk. Ja, men tollen er heller ikke så dyr. Jeg skal si ifra :)