søndag, november 09, 2008

Stylish student life..

Hermed begynner jeg en liten serie om hvordan man kan se heit ut selv om man studerer på universitetet: Og vennene dine gjerne løper rundt i slitte joggisser, uggs og allværsjakker. Jeg skal prøve å skrive om alt, fra hvordan man kan oppdatere garderoben selv om man sliter med økonomien, til spesielle anledninger, som muntlig eksamen, interview eller diverse fester.

Jeg begynner med det mest casual. Nemlig de lange kveldene på biblioteket, mens man desperat prøver å få de ti tusen innleveringer man har neste dag ferdig. Selvfølgelig må antrekket være comfy. Men man vil jo også se bra ut, da?

Jeg føler at jeg klarer å få gjort mye mer om jeg vet jeg ser bra ut, i motsetning til det schlække uniformen av Coop Obs - fargede - jeans, skolegenseren og comfortable dog stygge sko. Derfor må man finne noe som ser bra ut mens det også er comfy.

Det første jeg gjør er å finne en tykk, sort bomull leggings. Altså, typen som er tykke nok til å brukes som bukser. Jeanstights og lignende duger og. Om man er typen som hater tights, kan man også bruke litt slitte skinny jeans. Leggings er bra siden de er like comfy som joggebukser, dog mye mer classy, om man bruker riktig tilbehør.

Så kommer overdelen. Når man har på noe såpass stramt som tights må overdelen være lang, og helst litt stor. Oversized tees er tingen. Men man burde også huske at biblioteker gjerne kan være like varme som en gjennomsnittlig fryseboks. Jeg bruker derfor mye oversized skjorter i tykk stoff, tees men tykke, store cardigans over, eller genserkjoler. Det siste man vil når man skal pugge er å bli distrahert fordi man fryser. Men ikke kle deg altfor varmt heller, for da blir man lett trøtt.

Neste delen er sko. Så mye som jeg elsker heels så er det litt tåpelig å bruke de i biblioteket. Det siste man vil tenke på er vonde føtter. En stylish pick er enten flate støvletter (gjerne bikerboots), eller tøysko som converse eller keds. Jeg bruker gjerne ullsokker/overknees i skoene mine, både for ekstra varme og for en mer interessant effekt.

Du kommer sannsynligvis å trenge to vesker - en for bøkene og en for laptoppen. Jeg har skrevet om PC vesker før, og selv foretrekker jeg de i skinn, som gjerne er litt store og robuste, men med interessante detaljer. Husk: Du vil se ut som en rockstar på reise, ikke som en liten nerd som pugger til prøven.

Så, accessories. Bare fordi man skal på biblioteket betyr vel ikke at man må være kjedelig. Smykkene ville jeg nok holdt minimale, og fokusert på en ting: enten en armbånd, en kjede eller litt kule øredobber. Skjert og hatter eller luer er viktigere: Et stort, tykt strikkeskjerf ser kul ut, holder deg varm, og kan funke som en pute om det blir riktig sent (her i Tyskland stenger bibliotekene klokka ett om natten). Samme gjelder myke luer, som kan skjule at man ikke rakk å style håret. Men mitt nye favoritt er en kul trilby eller bowlerhatt: det løfter virkelig antrekket noen hakk.

Som dere allerede har skjønt, så går jeg helst for en litt grungy/rock chick look, når jeg vil være ekstra casual. Derfor er det nok naturlig at jeg kaster en skinnjakke eller bikerjakke på toppen av det hele.

Og så noen allmenne tips på hvordan man skal prestere best:

- Ta med mye mat. Frukt og grønnsaker, samt nøtter, er ekstra bra når man skal sitte der lenger, siden man ikke blir sulten med en gang etterpå. Sjokolade er greit for litt rask energi om man sliter med en oppgave. Ha også en vannflaske klar. Og ja, du kommer til å trenge litt kjemiske hjelpemidler. Det vil si koffein (Red Bull er best, med tre porsjoner ekspresso duger og) og druesukkertabletter. De hjelper virkelig.
- Ta pauser hver time. Typ, hør en sang eller to på iPod'en, gå på toalettet eller gå ut for litt frisk luft (eller, kremt, for en røyk). Ellers så blir du bare utslitt og ikke klarer noe uansett.
- Pass på å ha alt du trenger klart på forhånd. Det finnes ikke noe verre enn å febrilsk lete etter en bok eller noen notater. Om du skal bruke trådløs internett, pass på å ha brukernavnet og passordet ditt med deg.
- Dra med vennene dine, om dere har samme oppgave å gjøre. Da har man flere ideer å utveksle. Pass også på å bli litt venn med noen eldre studenter. Spesielt i naturfag kan innleveringsoppgavene vare nesten identiske fra år til år. Litt fusk er lov!

6 kommentarer:

Anonym sa...

Kule antrekk, og bra innlegg :D

Anonym sa...

Kule antrekk, og bra innlegg :D

Anonym sa...

hvordan holder du deg så tynn?hva spiser du?må si du er smaaart

Tonia sa...

Umm, spiser alt, jeg.. Men jeg spiste ikke kjøtt før, om det hjelper.. Har begynt å spise det igjen nå da.. Også går jeg ganske mye og sånn, men skal begynne å trene.. snart =)

Anonym sa...

Åh, mer studenttips, plz!

Nei, internettavhengigheten min er like sterk. Derfor har jeg rømt hjem til mamma og pappa mens PCene er på "sykehus":P

Ida sa...

Smart med studenttips. Mange som bor i joggebukse i disse tider...