På bildene ser man at mens Asos i det minste har endret noen ting på kjolen sin, som utringningen, ermene og bredden på stripene så har Chicy kopiert kjolen inntil det minste detalj.
Igjen så ser man tydeligt at designen er kopiert.
Selvfølgelig så kommer kjedebutikkene til å finne inspirasjon i high fashion verdenen også fremover, men inntil nå så har de bare tatt i bruk selve trendene, uten å kopiere de enkelte plaggene. Noen synes sikkert at det er greit å få kjøpt designerplaggene til en grei pris, men hvor moralsk er det egentlig at kjedebutikkene tjener penger på masseproduserte, billige kopier av andre sine kreasjoner, der kvaliteten ikke er å skryte av heller? For mens det er ofte designere som blir anklaget for å være griske, så er det faktisk Forever21 eller Zara som ofte tjener mest på plaggene, siden markedet dems er vesentlig større. Har kjedebutikkene og nettbutikkene noe form for respekt for andre folk sitt arbeid?
Og hva kommer til å skje med eksklusiviteten, med den deilige følelsen av å få takk i en helt spesiell, unik plagg av høy kvalitet, noe man gjerne har spart til i en stund, når en annen jente kjøper samme kjolen, dog av vesentlig lavere kvalitet, for under femhundrelappen? Og som gjerne er villige å jobbe i flere måneder for å få tak i de Dior skoene Carrie hadde på i Sex and the City mens andre kjøper de for et hundrelapp hos Go Jane?
De andre får gjøre som de vil med pengene sine, men jeg styrer unna knock offs. Kjedebutikkene burde lage sitt eget, unik stil basert på de aktuelle trendene, noe for eksempel Topshop har vist seg å være glimrende på. Og de som vil ha designerklær i kjedebutikkene får bare glede seg til H&M sin årlige samarbeid med en designer, i år med Rei Kawakubo fra Comme des Garcons, som kommer i november.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar