lørdag, august 16, 2008

Er det kult med knock-off's?

Markedet for falske designerklær, og da spesielt vesker og accessories har eksistert i en stund nå, men har da vært ansett som ulovlig, og det å gå med fake designer ting er jo ansett som tacky. Men i det siste har det dukket opp kopier av designerkreasjoner i store kjedebutikkene, og viktigst av alt: disse kopiene er fullstendig lovlige, siden de ikke utgir seg for å være D&G eller Miu Miu. De stjeler kun designet.

Jeg nevnte merkene Miu Miu og D&G øverst, så jeg kan gjerne bruke de som eksempel. Alle husker vel den lille minikjolen fra Miu Miu sin sommerkolleksjon, som blandt annet Kirsten Dunst hadde på seg i annonsene. Den var vakker, men uoppnåelig for oss som ikke har en høyt betalt jobb (les: studenter) og heller ikke har foreldre med forståelse for vår fashion obsession. Men så dukket det opp imitasjoner på blandt annet ASOS.com og chicy.se. Og disse kjolene var ikke kun litt inspirert, designet var kopiert til den minste detaljen. Bare se bildene under:


På bildene ser man at mens Asos i det minste har endret noen ting på kjolen sin, som utringningen, ermene og bredden på stripene så har Chicy kopiert kjolen inntil det minste detalj.

Så har man den ettertraktede looken fra D&G sin sommerkolleksjon, nemlig flere forskjellige mønstre blandet lag på lag i luftig chiffong. Gjerne florals. Men også her trengte man ikke betale mye for å få tak i designen. Zara, Gina Tricot og Urban Outfitters var blandt de som raskt hadde sin egen, mye billigere, versjon av designet. Bare se her:


Igjen så ser man tydeligt at designen er kopiert.

Selvfølgelig så kommer kjedebutikkene til å finne inspirasjon i high fashion verdenen også fremover, men inntil nå så har de bare tatt i bruk selve trendene, uten å kopiere de enkelte plaggene. Noen synes sikkert at det er greit å få kjøpt designerplaggene til en grei pris, men hvor moralsk er det egentlig at kjedebutikkene tjener penger på masseproduserte, billige kopier av andre sine kreasjoner, der kvaliteten ikke er å skryte av heller? For mens det er ofte designere som blir anklaget for å være griske, så er det faktisk Forever21 eller Zara som ofte tjener mest på plaggene, siden markedet dems er vesentlig større. Har kjedebutikkene og nettbutikkene noe form for respekt for andre folk sitt arbeid?

Og hva kommer til å skje med eksklusiviteten, med den deilige følelsen av å få takk i en helt spesiell, unik plagg av høy kvalitet, noe man gjerne har spart til i en stund, når en annen jente kjøper samme kjolen, dog av vesentlig lavere kvalitet, for under femhundrelappen? Og som gjerne er villige å jobbe i flere måneder for å få tak i de Dior skoene Carrie hadde på i Sex and the City mens andre kjøper de for et hundrelapp hos Go Jane?

De andre får gjøre som de vil med pengene sine, men jeg styrer unna knock offs. Kjedebutikkene burde lage sitt eget, unik stil basert på de aktuelle trendene, noe for eksempel Topshop har vist seg å være glimrende på. Og de som vil ha designerklær i kjedebutikkene får bare glede seg til H&M sin årlige samarbeid med en designer, i år med Rei Kawakubo fra Comme des Garcons, som kommer i november.

Ingen kommentarer: